Reuzenhoofd geeft extra impuls aan Hoge Mouw

Door Jan De Haes op 24 november 2018

Op het hoogste punt van de Hoge Mouw in Kasterlee bouwde het gerenommeerde kunstenaarsduo Gijs Van Vaerenbergh een nieuwe sculptuur ‘A GIANT SCULPTURE’, een monumentaal stalen hoofd gebaseerd op een klassiek standbeeld. Dit artistieke landmark is het sluitstuk van de landschapsvisie en het toeristische meerjarenplan voor de Kempense Heuvelrug.

De Hoge Mouw is een paraboolduin waarvan het natuurlijke verloop door menselijke erosie werd afgetopt. Vandaag is de duin nog steeds een bijzondere plek. Waar er vroeger kon uitgekeken worden over de omgeving, is dit vandaag een open en verzonken plek in het bos. Het zicht van weleer is verdwenen, maar de plek onderging een transformatie tot een stemmige buitenkamer in het bos, omzoomd door dennenbomen. Om aan de top van de Hoge Mouw een nieuwe belevingslaag toe te voegen, werd door het kunstenaarsduo Gijs Van Vaerenbergh een groot stalen hoofd ontworpen en ingeplant.

Gedeputeerde bevoegd voor Groen- en Recreatiedomeinen Jan De Haes: “Met deze nieuwe, artistieke interventie worden de diverse betekenissen van de duin – zowel natuurhistorisch als toeristisch – versterkt. De onverwachte ontmoeting met dit bijzondere kunstwerk wordt voor de bezoeker een hoogtepunt. Op deze manier raken erfgoed, groenbeheer en toerisme elkaar op een respectvolle manier. We zijn ervan overtuigd dat dit een waardevolle aanvulling is op de vermaarde Kabouterberg.”

Het kunstwerk bestaat uit een fragment van een monumentaal standbeeld, dat deel lijkt uit te maken van een groter ingegraven beeld. De suggestie ontstaat dat het ooit werd bedolven onder de paraboolduin, waarna de erosie van de duin het hoofd terug heeft bloot gelegd. Het werk geeft op die manier een nieuwe betekenis aan de ‘boskamer’ of grote open plek op de top van de grootste paraboolduin van de Hoge Mouw. Het is een scène die tot de verbeelding spreekt en waarmee op een eigenzinnige manier naar de rijke geschiedenis van de plek wordt verwezen.

Het beeld is gebaseerd op het archetype van een standbeeld. De stalen ‘huid’ is als een koepel opgebouwd en vormgegeven met 2115 aan elkaar gelaste, fijne driehoeken met een dikte van 6mm. De sculptuur weegt in totaal zo’n 2 ton en is zo’n 6m lang, 5m breed en 3m hoog. Een aantal driehoeken zijn als grote scherven uitgespaard waardoor het gevoel van vergankelijkheid wordt versterkt.

Als men het beeld van op afstand bekijkt, lijkt het gedetailleerd en fijn. Hoe meer men echter het werk nadert, hoe prominenter de hoekige vormentaal van de driehoeken en hoe abstracter het beeld wordt. Door de grote openingen kan de bezoeker de sculptuur betreden en heeft zo een blik op de binnenkant van het beeld en op fragmenten van de omgeving.

A GIANT SCULPTURE past in de reeks  van ‘retroactieve monumenten’, waarbij Gijs Van Vaerenbergh fictieve artefacten maakt voor historische sites en daarmee waardevolle, latent aanwezige kwaliteiten of aspecten naar boven haalt. Ook tot deze reeks behoren de werken The Upside Dome (herinterpretatie van een nooit voltooide koepel van de Sint Michielskerk), Corner House (herstel van een verbinding tussen twee historische vleugels van een vierkantshoeve, Grobbendonk), Gent 1913 (retroactief monument voor de expo van1913 in Gent). 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is